אודות

שמחה שהגעתם לכאן, נעים להכיר.
אני הילה כץ אבידן ואני הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים.
מאמינה (ויודעת) שלעיצוב חכם ונכון השפעה אדירה על כל תחומי החיים והוא גורם משמעותי במדד ההתפתחות האישית, המשפחתית והחברתית.

רשתות חברתיות

משפצים, בונים או סתם אוהבים עיצוב?

תוכלו להסיר הרשמתכם בכל עת

הפוסטים הנקראים ביותר

פרוייקטים

ליצירת קשר

המדריך המלא לקריאת שרטוטים אדריכליים

לבנות בית אפשר בפנטומימה, כמעט.
סט תכניות עבודה (שרטוטים) יכול וצריך להכיל את כל המידע הנחוץ לבעלי המקצוע כדי לבנות/ לשפץ בית מן השלב הראשון ועד האחרון.

אבל – למרבית בוני/משפצי הבתים השרטוטים השונים נראים כמו כתב סיני עתיק.
בשבילכם יצרתי את המסמך הזה, להבהיר ולהסביר בתמציתיות, בבהירות ככל שנית
ובצירוף דוגמאות להמחשה מה משמעות כל תכנית,
לאיזה צורך ושלב בבניה היא מיועדת ואילו פרטים מופיעים בה.
כדי שגם אתם תוכלו לדבר בשרטוטית (-:

לפני הכל- מהו עיצוב פנים?
עיצוב פנים מתייחס לצורכי האדם בחללים הבנויים, בבתים פרטיים, מבני ציבור וחללים מסחריים ונותן מענה לצרכיו ורצונותיו הפיסיים והנפשיים. מעצבי הפנים נדרשים להתמצא בתחומים רבים ביניהם: חשמל ותאורה, תקשורת, אינסטלציה, מיזוג אוויר, נגרות, חומרי גמר ועוד אבל בראש ובראשונה ולפני הכל עוסקים מעצבי פנים בתכנון וחלוקת החללים, בפריסת הריהוט בהם ובהתאמתם לפרוגרמה המוגדרת.

איך מתרגם המעצב/ת את רעיונותיו לתכנית מגובשת ולהנחיות עבודה ברורות ומפורטות?
תכנון החלל על מרכיביו השונים מבוצע באמצעות שרטוט תכניות עבודה. תכנית היא שרטוט טכני המציג באופן דו-ממדי את צורת הבינוי התלת ממדית על פרטיה השונים ומהווה כלי תכנוני אשר בסופו של דבר מגובש למסמך המסביר כיצד לבנות את המבנה. התכנית הינה חתך אופקי בחלל בגובה 8.1 מטר ולמעשה מציגה את המרחב ואת כל האלמנטים המצויים בו (כולל מידות וגדלים מדויקים) ביחס לנק' גובה זו.

מעצבים, אדריכלים, קבלנים ובעלי המקצוע השונים בבניין מדברים ביניהם באמצעות התכניות והשרטוטים הטכניים. שפת השרטוט הטכני הינה שפה בינלאומית. כמו בכל שפה גם לשרטוט חוקים ועקרונות לפיהם כל אדם הקורא את השרטוט יכול להבין את כוונתו של השרטט/המתכנן.

השרטוט והתכניות תמיד יהיו בקנ"מ אחיד וידוע (קנה מידה הוא היחס בין גודל המיוצג בשרטוט לבין גודלו במציאות)

תכניות לביצוע לקבלנים נעשים בקנ"מ 1:50

תכניות לגרמושקא מוגשות בקנ"מ 1:100

תכניות נגרות ואלומיניום נעשות בקנ"מ 1:20/1:25

פרטים מיוחדים נעשים בקנ"מ 1:5/1:10

לכל תחום בבניה יש תכנית וכולן יחד מתארות את המבנה האדריכלי ואת חומרי ופרטי העיצוב בו. בתהליך התכנון מבוצעות התכניות הרלוונטיות לפרויקט (בנייה חדשה או שיפוץ, בית פרטי או דירה בבניין וכו'). כל התכניות יחד מכונות "סט תכניות"

סט התכניות מוגש בשלושה שלבים:

  1. בתחילה מוגש ללקוחות "סט תכניות לעיון"- כל התכניות מוגשות ללקוחות לעיו. על גבי תכניות אלה מבוצעים עדכונים, שינויים ותיקונים עד לגיבוש סט תכניות סופי

  2. "סט תכניות למכרז"- התכניות מועברות לקבלנים לקבלת הצעות מחיר. לעיתים בעקבות הצעות המחיר מבצעים שינוי בתכניות ויוצרים סט תכניות סופי בהחלט

  3. סט תכניות לביצוע- סט תכניות סופי על פיו מבוצעת העבודה בפועל

תכנית מצב קיים – מתארת את הבית במצבו הנוכחי ומופקת בשיפוץ בית קיים בלבד. תכנית מצב קיים נעשית ע"ב תכנית מדידה של מודד מקצועי או ע"ב התכניות המקוריות של הבית במידה ולא חלו בו שינויים לאורך השנים

תכנית מערך ריהוט – תכנית המתארת את חלוקת ותכנון החלל ומיקום הריהוט בתוכו ונקראת לעיתים גם תכנית העמדה. התכנית נותנת תשובות פונקציונאליות ואסתטיות לדרישות הלקוחות. כל תכניות העבודה (למעט מצב קיים) מתבססות על חלוקת החלל ופריסת הריהוט שגובשה בתכנית זו ולכן נעשות רק לאחר
גיבוש סופי של תכנית מערך הריהוט

תכנית הריסה – בתכנית זו מפורטות כל התשתיות שיש להרוס, לשנות, לפרק ולפנות מהבית בטרם יתחילו עבודות הבניה כדוגמת: הריסת קירות, ריצוף, פירוק נגרות, חלונות ודלתות, פירוק כלים סניטריים וכו'. מן הסתם תכנית זו נדרשת רק במקרה של מבנה קיים. קירות ואלמנטים המיועדים להריסה מסומנים בצבע צהוב.

תכנית בניה – תכנית המתארת את כל הקירות החדשים שיש לבנות בהתאם לתכנית מערך הריהוט. בין השאר יפורטו קירות חדשים, פתחים – דלתות וחלונות, נישות, מדרגות, פתחים לתשתיות כמו ארובה לקמין, צנרת למפוח ועוד. בתכנית מפורטים גם החומרים הדרושים לבנייה (קיר גבס או בלוקים, סוג הגבס ועובי הפרופיל וכו')

תכנית מיקומי נק' אינסטלציה – תכנית המתארת את נק' המים, את סוגן וכל הנחיה אחרת הנדרשת לעבודת האינסטלטור. בין היתר מפורטים מיקום נק' המים כולל גבהים, סוגי הנק' (אסלה, אינטרפוץ, ברז ניקוז מזגנים וכו'), סוג האלמנטים (כדוגמת אסלה תלויה ומנגנון נסתר לעומת אסלת מונובלוק).

תכנית מיקומי חשמל, תקשורת, אזעקות ותאורה – תכנית המתארת את מיקומי נק' החשמל והתקשורת על הקירות ואת גובהן, מיקום גלאים ופרטי מערכת האזעקה ומיקומן המדויק, נק' המאור וההדלקות שלהן. בין היתר מצוינים שקעים, מתגי הפעלה לתריסים, דוודים, רמקולים, נק' מאור, מתגי הפעלה וכל האלמנטים הנחוצים להפעלת החשמל והתאורה בבית. בתכנית גם מצוינים סוגי הנק' (נק' כח/ שקע רגיל/ שקע מוגן מים וכו'). מיקומו של ארון החשמל מופיע בתכנית זו ובכל שאר התכניות. כאשר יש נק' חשמל ו/או תאורה רבות ניתן לפצל את התכנית לשניים (תכנית תאורה ותכנית חשמל ותקשורת) על מנת למנוע עומס חזותי ולאפשר תכניות ברורות ונהירות.

*** עצה חמה – לבקש מהמעצבת להראות את פריסת החשמל והתאורה ע"ג תכנית מערך הריהוט. כך ניתן להבין מדוע הנקודות מוקמו כפי שמוקמו ולשנות/ להוסיף במידת הצורך והרצון.

תכנית תקרה – חלק מהאלמנטים בבניין נמצאים בתקרה כמו תאורה, תעלות ותריסי מיזוג, רמקולים ואלמנטים נוספים. תקרה מהווה מבחינה עיצובית קיר נוסף בבית, חשוב לא פחות משאר הקירות לכן- כאשר יש אלמנטים רבים בתקרה, אני נוהגת ליצור תכנית תקרה מפורטת ומדויקת.

חתך – חתך הינו שרטוט דו ממדי אשר מראה לי את הקיר עליו אני מסתכל. החתך נותן מידע משלים לתוכנית לגבי הגבהים של חלקי השרטוט ופרטים נוספים ונהוג לעשותו בקירות בהם אלמנטים רבים. כדי להבין את הקשר בין התוכנית לחתך חשוב להבין איפה בדיוק החתך עובר, לשם כך מסומן סימן מוסכם על גבי כל תכנית המסמל את מישור החיתוך ואת כיוון המבט. בבית פרטי חדש נהוג לבצע 2-4 חתכים במקומות שמספקים את המידע המרבי על המבנה, כאשר אחד מהם לפחות יעבור דרך המדרגות.

חזיתות – שרטוט דו ממדי המציג את חלקיו החיצוניים של המבנה ומיקומו ביחס לסביבה לפי חלוקת רוחות השמיים: מערב, מזרח, צפון ודרום. החזיתות מתארות את פרטי פיתוח החוץ כדוגמת חלונות ודלתות, מעקות, כרכובים, פרגולות ואלמנטים נוספים. בעיצוב פנים לעיתים נדרשות חזיתות גם לקירות פנימיים- כאשר יש ריבוי אלמנטים ונדרש פירוט ודיוק

תכנית גבס – הנמכות תקרה וחזיתות (לצרכי מיזוג אוויר או אלמנטים אחרים). לעיתים האינפורמציה מופיעה בתכנית הבנייה ואין צורך בתכנית זו.

תכנית ריצוף – בתכנית מצוין איפה מונח האריח הראשון בחלל / חדר נתון.
מטרת התכנית הינה ליצור פרישה טובה ונכונה של האריחים וכדי למנוע חיתוכים וחתיכות קטנות מדי של אריחים במקומות גלויים. בכל תכנית ישנן מס' נקודות התחלה בהתאם לריצוף הנבחר ולחלוקת החלל (למשל לחדרי רחצה פרישת ריצוף נפרדת משאר הבית)

פריסות חדרי רחצה – תכנית המתארת את פרישת האריחים על הקירות כך שלא ייווצרו חתיכות קטנות של אריח במקומות גלויים וכדי לדייק את מיקומם של האביזרים המונחים על האריחים (כדוגמת לחצן אסלה או אינטרפוץ).
בעבר היה מקובל לחפות את כל קירות חדרי הרחצה לכל גובהם. כיום, כחלק מהתפיסה העיצובית נוהגים לחפות באריחים רק את החלקים הרטובים קרי אזור המקלחון, האמבטיה, האסלה והכיור ואילו בשאר החלקים להשאיר ללא חיפוי.

תכנית מדרגות – המדרגות הן למעשה ציר הליכה אנכי ובשל מורכבותן נוהגים לעשות להן תכנית נפרדת. בתכנית מתוארות המידות המדויקות: גובה המדרגות (הרום), רוחב ואורך המדרגה (שלח / מדרך), מספר המהלכים ומספר המדרגות בכל מהלך, כיוון העלייה, גבהים, החומר ממנו עשויה קונסטרוקציית המדרגות (בטון, ברזל) והחומר ממנו עשוי החיפוי (אבן, עץ, אריחים) וכו'.

תכנית אלומיניום – תכנית של כל החלונות והדלתות בבית. בתכנית מפורט החומר הנבחר (אלומיניום / ברזל / עץ), מיקום הפתח בבית, גודל ומידות מדויקות (כולל גובה קו תחתון וקו עליון), סוג הפתיחה (הזזה / חלון כיס / קיפ / דריי קיפ), חלוקה ומבנה פנימי של החלון / דלת, סוג הזכוכית, צבע וכל פרט הנחוץ לביצוע ההזמנה.

תכניות נגרות – תכניות המתארות את פרטי הנגרות בבניין. ניתן לחלק את הנגרות לשני חלקים: נגרות רטובה קרי מטבח, שידות חדרי רחצה ונגרות אמן- כל שאר פריטי הנגרות ביניהם ספריה, ארונות בגדים, שידות וכו'. את תכניות הנגרות מייצרים בקנ"מ 1-20/1:25 בשני שלבים.
האחד- מוגש ללקוחות ובו מופיעים כל הפרטים החשובים ללקוחות – גודל הפריט, שימוש,
מה מאחסנים בכל תא, חומרים. לאחר גיבוש תכניות נגרות סופיות מוגש לנגר סט תכניות עם הפרטים הנחוצים לו וביניהם – מיקום הרהיט בבית, סוג חזיתות וסוג הפרזול, חומר, מבנה הרהיט כולל מידות מדויקות, סוג הידיות, פרטים מיוחדים וכו.
לתכנית הנגרות נלווים גם שרטוטי חזיתות וחתכים (בעיקר בפרטים מורכבים) המפרטים ומתארים את מראה ומבנה הרהיט ואת פרטי הגמר.

תכנית גגות – שרטוט המבנה ממבט על המאפשר לראות את הגג בשלמותו. בתכנית הגגות מפורט סוג הגג (שטוח / רעפים), גבהים, כיווני השיפועים לניקוז, צמ"גים (צינור מי גשם), אלמנטים הנמצאים על הגג כמו דוד וקולט, מזגנים וכו'.

תכנית פיתוח שטח – תכנית המבוצעת בבתים פרטיים ומתארת את כל שטח המגרש ואת מיקום הבית עליו. בתכנית מפורטים השבילים, שטחי הגינון, פרגולות, חניות תוך ציון גובה ומפלס, מתקני אשפה, מיקום מדי מים ובלוני גז ועוד.
בבית חדש יצוינו שוחות וקווי הביוב והתחברותם לביוב המרכזי

פרטים – תכניות וחתכים בקנה מידה קטן יותר (1:5-1:10) לפרטים ספציפיים הדורשים פירוט והתייחסות מיוחדת, מעין Zoom In. בפרטים יופיע כל המידע והפרטים הנחוצים לבנייתו הכוללים בין היתר את סוג החומרים, אופן הביצוע, חיבור בין החומרים השונים ופרטים נוספים.

כתב כמויות – מסמך המפרט את כל החומרים הדרושים לבנייה / שיפוץ ואת הכמות הנדרשת מכל חומר וחומר במ"ר / מ"א (מטר אורך) או מספר אבסולוטי.
אחד השימושים העיקריים של כתב הכמויות הוא אומדן עלויות, תמחור וקבלת הצעות מחיר מקבלנים והוא מהווה חלק מסט תכניות העבודה (אשר בהתאם להן מחושבות הכמויות).

כבר לא צריך לדמיין:

כמעצבת המלווה משפחות רבות בתהליך בניית ביתן אני נתקלת לא פעם בקושי של הלקוחות "לראות" את הבית, להבין באמת את המבנה וחלוקת החלל, לדמיין כיצד חומר מתחבר לחומר, צבע לצבע… אני גם מודעת היטב לכמות ההחלטות והבחירות שיש לקבל בזמן קצר- מצב היוצר לא פעם לחץ וחששות.

כיום ישנם אמצעים שונים להמחשה ולהדמיה המייתרים את הצורך לדמיין… ההדמיות מספקות מידע על המבנה בצורה המוחשית הטובה ביותר ועל בסיסן ניתן לקבל החלטות בנוגע לתכנונו ולעיצובו. חשיבותה של ההדמיה (מעבר לכך שתוכלו "לראות" את התכניות הדו מימדיות ולקבל החלטות בצורה קלה ומושכלת יותר) נעוץ בכך שהיא מסייעת להפיג את החששות וחוסר הבטחון ומאפשרת קבלת החלטות על בסיס מראה עיניים ולא "באוויר".

משפצים, בונים או סתם אוהבים עיצוב?
הצטרפו לרשימת התפוצה

אולי תתעניין גם ב...

הגיע הזמן לנהל את הזמן

איך אפשר להתנהל בתוך עומס המשימות והאינטנסיביות של החיים?
לנהל יומן.
כמה פשוט- ככה חובה
אפשר גם דיגיטלי
היומן עוזר לנהל את הזמן בחכמה וביעילות, הוא מתווה אבני דרך, מכניס למסגרת ומייצר סדר ומחוייבות.

קרא עוד »

לתלות או לא לתלות, זו השאלה

המון פריטים מסתובבים בבית.
לסדר ולאחסן אותם בארון או במגירה זה הפתרון האולטימטיבי אבל יש חפצים שנחמד להם בחוץ, באוויר הפתוח.
הכובע, השרשרת הקבועה, מגבת המטבח- לכבודם הפוסט הזה.
במקום לעשות סדר בחפצים, בואו נתלה אותם

קרא עוד »

אשמח לתגובתך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דברו איתי
close slider

ליצירת קשר

משפצים, בונים או סתם אוהבים עיצוב?

הצטרפו לרשימת התפוצה 
ונפגש עם עדכונים ופוסטים חדשים ומעוררי השראה

דילוג לתוכן